fredag 11 maj 2012

De 7 dvägarna!



Att förlora sin Kraft är som att genomgå alla
"Dom 7 dvärgarna"

Först blir man TRÖTTER - man orkar ingenting
Sen blir man BLYGER - orkar inte träffa människor
... ... ... Sen blir man BUTTER - ledsen, dämpad & arg.
Sen blir man TOKER - står inte ut med någonting
Sen blir man PROSIT - immunförsvaret har sänkts
Sen blir man KLOKER - man börjar omvärdera livet,
man ser livets mening igen.
Och slutligen blir man GLADER - man blir stark - man
vågar säga nej & man känner glädje igen ♥♥
Och när man går igenom allt detta är man så ytterst tacksam för dom fina människor man har omkring sig ♥

Så många dagar har jag bara 5 dvärgar hos mig. Idag har det verkligen varit en sådan dag.
Och som jag tidigare skrev så hade jag teletid med smärtläkaren i Jönköping, och han gick igenom vad jag ska gå igenom. Detta skrev jag om i Mina Vårdkontakter till min smärtläkare i Växjö.
Idag efter lunch ringer Växjö läkaren upp mig. Å denna underbara man. Å vad jag tycker om honom (som min läkare). Han bryr sig, tar sig tid, lyssnar, ringer, aldrig stressad eller otrevlig.
Efter vårat samtal så kom kloker och glader också till mig!!!
TÄNK om alla läkare vore lika underbara!
En fundering som jag haft är om jag bara har ont i ländryggen, eller om jag har en diagnos på värken. Smärtläkaren berättade att eftersom jag har haft effekt av bedövningen jag fått, så är det troligen Atros som jag har. Man kan få det även i unga år som i min ålder berättade han.

Ha en trevlig fredags kväll!
Puss och Kram <3

4 kommentarer:

  1. Tanken om de sju dvärgarna var fint skrivet. Härligt att ha en sån läkare.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa

    Jag är 43 år och har haft crohns sen jag var 5 år. Jag är gift och har 2 döttrar som du. Jag har åxå en underbar läkare som har tid just för mej, närhelst jag ringer eller vill besöka honom. Ge inte upp med ländryggen. Har du ätit mycket kortisoner??? Jag är nu opererad 2 ggr i ländryggen p.g.a. diskbråck som läkarna tänker har att göra med att jag ätit så mycket kortisoner som äter upp skelettet. Jag är opererad för crohns 4 ggr eftersom tarmarna vuxit helt fast och inte lämnat ngn passage nästan alls. Men ryggvärk det är för jävligt, inget går upp mot att vakna en morgon med ryggvärk :) Sköt om er alla med crohns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tror på bedövningen jag ska göra, och inte kan det bli värre. Det är underbart med smärtläkarna som lyssnar och verkligen vill hjälpa mig till ett drägligare liv.
      När jag hamnar i ett skov får jag kortison, först intravenöst undertiden som jag ligger inlagd. Sen blir det tablettform när jag åker hem. Brukar då starta med 50-60 mg/dag, och nedtrappning med 5 mg i veckan. Och enligt optikern har kortisonet påverkat min syn negativt. Jag har inte opererats för min crohns.
      Ha en trevlig helg! Kram Lisa

      Radera
    2. vilken underbar jämlikelse, fantastiskt bra skrivit
      kram "Pigan"

      Radera