torsdag 14 september 2023

Tänderna!

 Man kan undra varför tänderna inte ingår i kroppen. Men iallafall så hade jag tid hos tandläkaren. Hon undersökte tänderna, tog fyra röntgen bilder. Samt så skrapade hon lite tandsten. 

Tandläkaren frågade om min tandvård. Jo jag borstar med vanlig tandborste det första jag gör på morgonen, efter frukosten borstar jag igen. På kvällen börjar jag med eltandborsten, därefter tar jag tandtråden, och sluter med den vanliga tandborsten. Jag fick 10 poäng av 10 möjliga. Både tandläkaren och tandsköterskan sa att jag har mycket bra tandvård. Jo, jag är rädd om mina tänder.

Efter undersökningen skulle jag betala. Jag förstod inte riktigt, men om jag har förstått rätt så har ev alla 600:- i bidrag för tandläkarbesök, sen har jag särskilt tandvårdsbidrag på 600:-, detta för att jag har Morbus Crohns sjukdom. Magen påverkar munnen och tänderna. Jag skulle även ha tandtrådsbyglar, så det var dem jag fick betala för 100:-. Billigt och bra tyckte jag.

Nu klarar jag mig i ett år, eller om jag får problem så får jag ringa och få en tidigare tid.

10 kommentarer:

  1. Du är duktig du. Tycker att tandvård är på tok för dyrt! Tandtråd och jag är inga goda vänner.... Glömmer ofta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt rädd om mina tänder. Kanske för att mamma och pappa alltid har haft dåliga tänder, och knappt inga egna. I tonåren fick jag tandställning, så då var jag tvungen att vara noggrann.
      Har du testat tandtrådsbygeln? Mycket smidigare än vanlig tandtråd.
      Kram

      Radera
  2. Jag är aktsam om mina tänder!
    svar....Men tjuvar är bra på att hitta värdefulla saker,så man hade kanske blivit rik !!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man problem med tänderna så blir det dyrt. Kram

      Radera
  3. Jag har tack och lov sällan hål i mina tänder. Det är tokigt att inte tandvården ingår i den vanliga sjukförsäkringen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att både tänder och ögon borde ingå i högkostnads skyddet. Kram

      Radera
  4. Det är bra att ha bra tänder. Både för plånboken och för den egna känslan. Grattis till årets positiva besök.

    SvaraRadera
  5. Jag har några kilo för mycket som jag gärna ger bort!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag också kunna göra, men kanske bara 5 kg. Kram

      Radera