fredag 9 december 2022

Priskoll!

 Vi brukar köpa det vi vill ha, men visst vi kollar priser. Fast vi köper inte det billigaste om det inte är gott, som tex billiga pommes, de är inte goda, där köper vi alltid Felix. Jordnötter ska vara Estrellas, chipsen kan vara Estrellas eller Olws. Kött och mejeriprodukter ska vara svenskt.

Men vad det har blivit dyrt att handla. Det är så att Stefan har reagerat på att det är dyrt.

Med mina magproblem så går det åt mycket toapapper, det är inte ovanligt att jag använder upp både en och två rullar på en dag. Vi köper alltid pappret här i vår affär. En paket med 18 rullar har kostat 70:-, men nu när vi köpte fick vi betala 129:-. Det är så att vi inte har råd att skita.... Oj vilken chockhöjning.
Det är inte lätt att vara sjuk. Alla dessa biverkningar på medicinerna. Jag är alltid törstig och muntorr. Vanligt kranvatten hjälper inte alls, utan istället får jag ont i magen. Däremot så är Loka effektivt både mot törsten och muntorrheten. Jag dricker upp minst en back i veckan med Loka. Sen vill vi alltid ha en back med lättöl hemma, nu har vi även köpt hem en back med julmust. Även drickabackarna har också chockhöjts, inte lika mycket som toapappret, men från 70:- till 95:-. Inte klokt!  Jag bubblar mycket kranvatten, men det är inte lika effektivt som Loka. 

På tal om mediciner. En av mina mediciner håller på att ta slut, så jag skrev på 1177 att jag behövde nytt recept. I tisdags fick jag ett sms påminnelse att jag hade ett oläst meddelande på 1177. Där stod det att de hade skickat mig ett recept. Fick även se att mitt frikort på läkemedel varade bara tom den 6/12. Tack för påminnelse-smset. Jag har mediciner hemma nu så jag klarar mig i 2-3 månader. Medicinerna som jag skickade efter i tisdags hade kostat 2500:-, visserligen så hade jag direkt fått ett nytt frikort, men eftersom jag har alla andra mediciner så jag klarar mig några månader, så hade det varit lite retfullt, kan jag tycka.

Nu har vi lätt vinter hos oss. Så härligt, vitt på marken och minusgrader. Eld i vedspisen, det knastrar så fint då ved brinner. 


3 kommentarer:

  1. Maten har verkligen blivit dyr, men som tur är så har jag en hel del affärer i närheten och det gör ju sitt till att de får vara lite uppmärksamma på priserna, annars är det bara att välja en annan affär. Alla har ju tyvärr inte den möjligheten att välja bland så många affärer och det måste var besvärligt. Vi har mycket tunt med snö och -2 grader idag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en liten affär "Handlarn" här i Linneryd, Vi har 2 mil till Tingsryd och 3,5 mil till Växjö. Vi handlar mycket här hemma, sen åker jag till Tingsryd någon gång då och då. De har inte allt här, så vi måste iväg och handla. Kram

      Radera
  2. Vi är som er, köper det vi vill ha. Men man reagerar mer nu på hur priserna har höjts. Maten är lite svår att tumma på. Läsk köper vi mycket sällan, där kör vi soda streamer som Loka liksom. Frun kom hem igår (hon veckohandlar) Jaha blev det 1200:- igen för de kassarna sa jag, Nej det blev 1000:-, med den rabatten och så hade vi en check… Jag håller med dig om pommes kvalite. Det har vi oftast hemma och det ska smaka bra. Vi har en butik på ön där frun får 5% rabatt på förmiddagar som vi utnyttjar då på ICA. Denna butik har det mesta. Ibland kan hon åka in till tt köpcentra en mil till då, men jag har dålig koll på hur denna ICA ligger till prismässigt. Toapapper köper jag på Rusta, dels för att jag tycker det är bra, nu hade de för 89:- paketet, kan ha varit 18 rullar och dom är inte små. Men max två / kund. Nu vart det 4 julmust 1,5 liters också (bra att ha till jul) Jag brukar liksom ta dom stora sakerna när jag ändå passerade, hade fått att maskindiskmedel också var på upphällning, när jag ändå skulle dit. Frun gillar det märket och är säkert prisvärt.

    SvaraRadera