onsdag 29 juni 2022

85 års kalas!

 Stefan fyllde 55 år i mars, Sofie 30 år i april. Så jag kom med förslaget att de skulle ha ett gemensamt kalas här på logen. Sagt och gjort, vi bjöd till 85 års kalas lördagen den 18 juni. En skara på 25 personer slöt upp, 5 personer hade förhinder.

Det blev lite plockmat, kallmarinerad kyckling och fläskfile, potatissallad, minipaj, piroger, ribs, sallad, frukter och bröd, följt av lite kräftor. Till kaffet blev det givetvis ostkaka, och rabarberpaj. Jag tycker att det är kul att förbereda kalas.

Lite kul måste man ju ha. Så vi skrev ihop lite frågor.

1. Vem är hungrigast?      *Clifton    *Acke      *Stefan

2. Vem räknar bäst?          *Anitha    *Asta        *Lehna

3. Vem är surast?              *Therese    *Nils        *Daniel           

4. Bästa bilföraren?           *Melker     *Nisse      *Erno

5. Vem är händigast?         *Stina        *Björn       *Christian

6. Mest upplåst!                 *Lisa          *Tove        *Fredrik

7. Vem är snabbast?           *Sara          *Yvonne    *Marina               

Skiljefrågan Hur många popkorn kärnor är det i krukan?

När alla svarat på frågorna, så var det dags att leka. "BÄST I TEST"
1: lägg ett kex mitt på huvudet, försök att få kexet i munnen, utan att använda händerna.
2:Räkna tyst, då du tror att du har räknat till 1 minut/60 sekunder säger du stopp.
3:Vem äter först upp tre skivor citron.
4: Köra radiobil.
5: Öppna ett kinderägg, och sätt ihop delarna.
6: Blås upp en ballong till huvudstorlek och knyt ihop ballongen.
7: Sätt en upplåst ballong mellan benen och förflytta dig 10 meter framåt.

Och det är 354 popcorn kärnor i krukan.
Å, efter kalaset var det kaos i mitt kök. Jag vägrar att använda engångs, så det är bara att plocka fram, och sen har jag lite disk att ta hand om.
Det var ett lyckat kalas, med fint väder, fast tyvärr så blåste det lite för mycket.
Eftersom jag har haft mycket att göra, så jag har inte suttit vid datorn.
Midsommarhelgen har passerat. Vi firar alltid midsommarafton här hemma hos oss med goda vänner.

Midsommardagen tog vi det lugnt. På kvällen firade vi med kräftor och räkor.

Och på söndagskvällen kom ungdomarna hem på en grill kväll. Så trevligt!

Phuu.... i måndags låg jag pall, sov hela förmiddagen.

5 kommentarer:

  1. Det var du värd! Låter SÅ kul med kalaset! Tack för att du delade med dej då de annorlunda tipsfrågorna! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag gillar kalas och bjudningar, kul att laga mat till gäster som uppskattar min mat. Sen är det kul med lekar/tipsfrågor. Nu har jag kört in mig på "Bäst i Test" tävlingslekar. Men nu blir det lugnt med kalas/bjudningar, tror jag, men man vet aldrig vad jag hittar på. Små bjudningar blir det ju, men något större kalas blir det inte förrän nästa år då jag fyller 55 år.

      Radera
  2. Vilket fint kalas!! Du är duktig på att planera roliga saker!
    Svar..Jag är nöjd med min "nya pojkvän" Jag trodde att jag hade städat. Ha ha..... han visade mig hur det ska städas Så han får stanna kvar!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att planera och ordna med bjudningar.

      Radera
  3. De kom ut med en liters som försvann efter ett par år.De var svåra att hantera!
    Kram!

    SvaraRadera