lördag 11 februari 2017

Finbesök, mitt på ljusa dagen!

I torsdags då jag tittade ut igenom fönstret, fick jag se att jag hade besök.
 Det var en rådjursbock, med små borsthorn som var lite sugen på äppelgrenar.
 December 2015 fick jag en julgrupp av en vän. I gruppen fanns denna orkideé. Den har blommat konstant i över ett är, den klarade tom av då jag planterade om den. Det är nu två stänglar som blommar. Men vad hittade jag nu när jag vattnade blommorna.
Det kommer en liten stängel på ca 4 cm, med flera små knoppar på. Det är så roligt med mina blommor, då de blommar om, eller då det kommer tillingar.

Vi har även fått lite vinter hos oss, så härligt. Vi har nog ca 10 cm snö och minusgrader, precis som jag vill ha det. Kanske lite kallare, lite mera snö och solsken är min önskan.

6 kommentarer:

  1. Vilket trevligt besök att få. Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  2. Du är fantastiskt duktig på att sköta dina orkideér.
    Rådjur har jag inte sett i trädgården än i år, men idag har jag besök av både domherrar och sidensvansar.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sidensvans har jag inte sett här hos oss, men domherrar, taljoxar, skator och hackspett m fl.

      Radera
  3. Härligt när orkidéerna glädjer dig med blomning, jag vet hur den känslan är.
    Trillingar måste kännas helt underbart, hi hi hi . . .
    Men schas på er rådjur inte äta äpelkvistar, det finns ju gott om mat på marken, men de vet vad 'gottebordet' i trädgården finns.
    Rådjuren kanske får klippa era äppelträd ?

    Alla hjärtans kram till dig Lisa/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju mina orkidéer, fast det visste du ju sen innan.
      Med tanke på hur mycket med äpplen som vi brukar få, så tror jag inte att det gör så mycket om rådjuren hjälper till med beskärningen. Underlättar kanske lite för Stefan.

      Radera