onsdag 25 november 2015

Nu ska jag återhämta mig!


Inte nog med sjukdomarna som jag har, utan det ska bli följdsjukdomar, likaså är det med medicinerna, och deras biverkningar.
Jag fick Morbus Crohns sjukdom 2003, men det konstaterades inte förrän september 2004. Nej inte var jag sjuk, att jag minskade 17 kg på 1 1/2 år var vl bra, 
men då det rann klarblod ur ändrarmen på mig, då blev jag rädd.
Jag har haft problem med blodaktiga flytningar, provade några olika hormontabletter, men de hjälpte inte. Typiska följdsjukdomar och biverkan.
Därefter fick jag en hormonspiral, den funkade i 41/2 år, sen började problemen igen, och det hjälpte inte att byta spiralen.
Sommaren 2013 fick jag ett par störtblödningar. 
Jag har även haft en myom i livmodern och den växte, vilket gjorde att livmodern tryckte på urinblåsan, vilket har gjort att jag inte tömt urinblåsan.
Gynläkaren ville tagit bort livmodern våren 2014, då stomin togs bort, men det ville inte kirurgen göra.
I våras provade jag på en ny hormontablett men den hjälpte inte heller.
Problem med blödningar och en läxande myom, inte mycket att fundera på vad som ska göras.
Måndagen den 23 november 2015 kl 6.30 skulle jag vara på CLV, central lasarettet Växjö. 7.30 var tiden på op.
Operationen gick bra, men den tog längre tid än planerat. De fick även ringa in tarmkirurgen. Tunntarmen har ändrat form och hängde ner på livmodern och så var det någon förhårdnad på tjocktarmen. Detta var jag ju livrädd för, som tur var så skadades inte mina tarmar.
Livmodern ska väga ca 100 gram, min vägde ca 250 gram, inte lustigt att jag har haft problem.
Nå väl nu är operationen gjord, och jag ska återhämta mig.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Nu får du ta det lugnt och samla nya krafter.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att du ska få det lite lugnare nu. Var rädd om dig. Kram

    SvaraRadera