onsdag 20 oktober 2021

Vart tar tiden vägen?

 Ännu en dag har bara försvunnit. Jag var lite lat på morgonen. Skulle gå en runda med Elsa och Signe, men det är två hundar som inte vill gå ut på promenad i regnvädret.

Då jag fått ut dem så de åtminstone hade kissat och bajsat, så gick jag ner till grannen. Han hade bett mig komma och koka lingonsylt åt honom. Tjänster och gentjänster goda grannar emellan. Han hade tagit fram minst 6 liter lingon, så han har nu lingonsylt så han klarar sig ett bra tag framöver.

Så idag har jag gjort dagens goda gärning. 

I fredags hade posten lämnat tre paket på trappan hos en granne, det är en sommarstuga. Therese och Christian såg paketen, tyckte att det var lustigt att de beställde grejer till sommarstugan då de inte är här. Men det var inte till sommargästerna, utan det skulle ner till en annan granne. Tycker att post nord skulle kunna läsa och lämna paketerna på rätt adress. Jag kan säga att grannen blev glad då jag kom ner med hans beställning.

Granne eller grannar, så här på landet är man grannar till alla som bor i byn, om det är närmaste granne, eller om de bor en km bort har ingen betydelse, för bor vi i byn så är vi iallafall grannar.

6 kommentarer:

  1. Visst är det så, man är granne med alla byborna. Gott att ha gjort dagens goda gärning. Det mår man bra av! Och visst går tiden fort! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och grannen är så tacksam då vi hjälper honom.

      Radera
  2. Så snällt av dig att hjälpa till med lingonen.
    SV..Förr stickade jag många raggisar.
    Så jag har att ta av.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju snart 86 år, och dottern bor i Stockholm. Så det är klart att man hjälper honom. Jag plockar röda vinbär, björnbär, och i år även hallon hos honom. Så det är lite att ge igen.

      Radera
  3. Härligt med hjälpsamma grannar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han, och hans sambo, tyvärr så finns hon inte längre, de har alltid varit snälla emot oss. Gratulerat generöst, och låtit mig plocka vinbär och björnbär. I år har jag även plockat hallon.
      Det är roligt att känna sig behövd.

      Radera